Skrolujte za još

Kako Elektronski Osnovati Firmu u Srbiji?

24.07.2024

Kako Elektronski Osnovati Firmu u Srbiji?
HLB > Vesti > Članak > Kako Elektronski Osnovati Firmu u Srbiji?

Otvaranje firme u Srbiji omogućeno je i elektronskim putem. Elektronska registracija firme značajno ubrzava i pojednostavlja sve procedure, pogotovo oko papirologije. U nastavku sledi vodič kako elektronski osnovati firmu u Srbiji.

Kada kažemo elektronski ili onlajn otvaranje firme misli se i na osnivanje preduzetnika (uključujući i paušalce), ali i na osnivanje DOO. Navedena dva pravna oblika su najčešće forme registrovanih firmi u Srbiji, a o razlikama između DOO i paušalaca smo pisali.

Iz tog razloga, a prateći i trend digitalizacije po pitanju osnivanja kompanija, omogućena je kako elektronska registracija DOO firme, tako i elektronsko osnivanje preduzetnika.

 

Elektronska registracija preduzetnika

 

Elektronsko osnivanje preduzetnika je dosta pojednostavljen proces, ponajviše zbog brzine registracije. Omogućeno je od 1. januara 2018. godine. Preduzetnika je moguće registrovati i šalterski, odnosno papirološki (podnošenjem registracione prijave putem šaltera APR-a ili slanjem pošte).

Treba istaći da je cilj uvođenja elektronskog načina registrovanja taj da se uštedi vreme potrebno za celokupan postupak osnivanja, samim tim i da se pojednostavi, olakša i maksimalno ubrza cela procedura u poređenju sa ličnim popunjavanjem i slanjem.

Visina takse za podnošenje elektronske prijave registracije preduzetnika je 1.500,00 dinara.

 

Ko može podneti elektronsku prijavu osnivanja preduzetnika?

 

Elektronsku prijavu registracije preduzetnika može da podnese budući preduzetnik, kao i osoba koju on ovlasti da podnese prijavu osnivanja. Ovlašćenje budući preduzetnik može lako i brzo dati punomoćjem (npr. poslovi se mogu poveriti ovlašćenom knjigovođi, kada se obrati profesionalnoj računovodstvenoj agenciji da ovaj postupak umesto njega završi).

Elektronsku prijavu osnivanja potpisuje podnosilac prijave svojim e-potpisom. Ukoliko je podnosilac punomoćnik, u prilogu se mora dostaviti i punomoćje u elektronskoj formi. Punomoćje obavezno mora biti potpisano i overeno od strane budućeg preduzetnika njegovim elektronskim potpisom.

 

Postupak elektronske registracije preduzetničke firme

 

Da bi se izvršila eRegistracija preduzetnika, lice koje će izvršiti registraciju, odnosno postupak, mora da ima kvalifikovan elektronski sertifikat (elektronski potpis). Validan je samo ukoliko je izdat od strane sertifikacionog tela u Republici Srbiji.

Pored toga, da bi se ulogovao u program neophodno je da ima čitač elektronskih kartica i najnoviju verziju instalirane NEXU aplikacije za elektronsko potpisivanje.

Pre podnošenja prijave, potrebno je da se napravi korisnički nalog za eRegistraciju preduzetnika u Sistemu za centralizovano prijavljivanje korisnika. U tom nalogu viši se kreiranje elektronske registracione prijave, koja se potpisuje elektronskim potpisom. Ukoliko se dodaju prilozi uz elektronsku registracionu prijavu, što smo spomenuli u slučaju punomoćnika, ta elektronska dokumenta se takođe potpisuju elektronskim sertifikatom.

Zatim, da bi se naknada APR-u za osnivanje preduzetnika mogla platiti i prijava bila uspešna, potrebno je posedovati Visa, MasterCard ili DinaCard platnu karticu za plaćanje naknada. Zahtev za osnivanjem preduzetnika elektronski će se smatrati realizovanim tek onda kada se plati administrativna taksa putem platne kartice.

 

Dokumenta u elektronskoj formi prilikom elektronske registracije preduzetnika

 

Prilikom elektronske registracije preduzetnika nužno je da svi dokumenti koji se prilažu budu u elektronskoj formi, osim ličnih identifikacionih dokumenata (lična karta). Da bi kao takvi u elektronskom obliku bili validni (važeći u digitalnom obliku, najčešće kao PDF) potrebno je da se potpišu/overe elektronskim potpisom.

Ako elektronsku prijavu osnivanja podnosi preduzetnik, ne prilaže se fotokopija lične karte. Takođe, ako prijavu osnivanja podnosi punomoćnik po osnovu punomoćja koje je digitalno potpisao preduzetnik isto nije potrebno da se dostavi kopija lične karte.

Rešenje da je izvršena elektronska registracija izdaje se u formi elektronskog dokumenta i potpisuje se e-potpisom registratora. Preduzetniku se šalje na prethodno unetu imejl adresu, a takođe se može preuzeti iz aplikacije nakon e-registracije.

 

Elektronska registracija DOO

 

U Republici Srbiji je uvođenjem digitalizacije u poslovanju omogućeno i onlajn osnivanje privrednih subjekata. Primetan je  porast registrovanih IT kompanija, koje posluju i obavljaju svoju IT delatnost u našoj zemlji.

Elektronska registracija pravnih lica je omogućena od 2023. Tačnije, od 17. maja 2023. godine. Pored DOO, onlajn registracija omogućena je i za ostale forme pravnih lica u Srbiji:

  • akcionarsko društvo (AD),
  • komanditno društvo (KD) i
  • ortačko društvo (OD).

Pisali smo detaljno o svim pravnim formama za kompanije u Republici Srbiji.

Kada je u pitanju onlajn osnivanje DOO firme, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima, omogućena je elektronska registracija i jednočlanog i višečlanog društva. Društvo sa ograničenom odgovornošću, kao i ostala privredna društva, se u Srbiji mogu osnovati samo i isključivo elektronskim putem. Osnivanje šalterskim putem ili na bilo koji drugi način nije moguće.

Naknada za elektronsku registraciju DOO firme iznosi 5.900,00 dinara.

 

Elektronska registracija DOO firme postupak

 

Postupak e-registracije DOO sličan je postupku elektronskog osnivanja preduzetnika. Sličnosti za osnivanje DOO u Srbiji e odnose sve preduslove u vezi sa načinom podnošenja elektronske registracione prijave – na otvaranje korisničkog naloga, na posedovanje čitača i elektronskog potpisa, kao i na omogućen način plaćanja elektronskim putem.

Za e-osnivanje privrednog društva podnosilac prijave osnivanja mora da poseduje – ukratko postupak kako osnovati DOO u Srbiji:

  • kvalifikovani elektronski sertifikat (elektronski potpis);
  • čitač elektronskih kartica i instaliranu najnoviju NEXU aplikaciju za elektronsko potpisivanje;
  • Visa, MasterCard ili Dina platnu karticu za plaćanje naknade.

Za onlajn osnivanje DOO i podnošenje elektronske prijave osnivanja DOO potrebno je prethodno napraviti korisnički nalog na portalu Sistema za centralizovano prijavljivanje korisnika. Elektronska registraciona prijava overava se/potpisuje e-potpisom. Način plaćanja naknade, tj. takse APR-u je takođe elektronski.

Rešenje o osnivanju DOO se takođe dostavlja u elektronskom formatu, a biće potpisano validnim elektronskim potpisom registratora. Dostavlja se na unetu imejl adresu, a može se i preuzeti iz aplikacije nakon završenog postupka registracije firme.

 

Dokumentacija potrebna za osnivanje DOO firme

 

Za osnivanje društva sa ograničenom odgovornošću prilaže se sledeća dokumentacija (uključujući i opšte pravne akte):

  1. elektronska registraciona prijava osnivanja – DOO;
  2. osnivački akt društva (odluka za jednočlano društvo ili ugovor za višečlano);
  3. dokaz o identitetu članova društva (za domaće fizičko lice – fotokopija lične karte, a za stranca – fotokopija pasoša, odnosno fotokopija lične karte, ako je izdata strancu, odnosno izvod iz matičnog registra ako je osnivač pravno lice koje nije registrovano u Registru koji vodi Agencija za privredne registre); lica kojima je odobreno pravo na azil kao dokaz o identitetu prilažu uverenje Kancelarije za azil o evidencijskom broju stranca;
  4. odluka o imenovanju zastupnika ako nije određen osnivačkim aktom;
  5. potvrda banke o uplati novčanog uloga osnivača, ako se ulog uplaćuje u društvo do osnivanja, odnosno sporazum članova o proceni vrednosti nenovčanog uloga ili procena vrednosti nenovčanog uloga, ako se ulog unosi u društvo do osnivanja;
  6. naknada za registraciju osnivanja.

 

Dostavljanje dokumenta prilikom elektronske registracije DOO

 

Prilikom elektronske registracije DOO svi prateći dokumenti koji se prilažu uz prijavu osnivanja moraju biti u elektronskoj formi.

Ukoliko osnivač DOO sam sastavi osnivački akt u elektronskoj formi, kao PDF dokument, dokument mora biti potpisan njegovim kvalifikovanim elektronskim sertifikatom. Isto je i kada osnivački akt sastavlja njegov punomoćnik.

Za dokumente koji izdaju treća lica (banke) ili državni organi, ona moraju biti potpisana elektronskim pečatom ili potpisom ovlašćenog lica tog privrednog subjekta koji je dokument izdao.

U konkretnom slučaju, to može biti elektronska potvrda banke o uplati osnivačkog uloga, koja da bi bila validna mora biti potpisana kvalifikovanim elektronskim sertifikatom ovlašćenog lica banke. Zatim, prevod nekog dokumenta da bi vio validan mora biti potpisan e potpisom ovlašćenog prevodioca i slično.

Ukoliko osnivač DOO dokumentaciju potrebnu za osnivanje društva nema u elektronskom obliku, dozvoljena je digitalizacija papirnog dokumenata u elektronski oblik. U tom slučaju, da bi se elektronska forma smatrala validnom i originalom, potrebno je da overi dokumentaciju svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom.

Kada je u pitanju fotokopija lične karte podnosioca prijave, ona se ne podnosi jer aplikacija na osnovu e-potpisa automatski proverava identitet. Fotokopija lične karte ili drugog dokaza o identitetu se podnosi za osnivače ili članove koji nisu elektronski potpisali prijavu osnivanja DOO ili osnivački akt. Taj dokument se dostavlja u PDF formatu, bez obaveze da bude overen ili potpisan kod notara/advokata.

 

Ko može podneti elektronsku prijavu osnivanja DOO?

 

Elektronsku prijavu registracije može da podnese fizičko lice (budući član ili osnivač DOO). Takođe, prijavu može da podnese i punomoćnik, na osnovu punomoćja kojim će ga ovlastiti budući član ili osnivač DOO.

Kada je podnosilac prijave budući član DOO ili budući osnivač, elektronska prijava osnivanja se potpisuje njegovim e-potpisom.

Ako je podnosilac punomoćnik, prijava se potpisuje kvalifikovanim elektronskim potpisom punomoćnika. U prilogu se potom dodaje punomoćje u formi elektronskog dokumenta, koje potpisuje budući član ili osnivač DOO. Punomoćje se može potpisati ili elektronskim potpisom ili svojeručnim potpisom, ali u ovom drugom slučaju dokument mora biti digitalizovan od strane advokata ili notara.

 

Možemo vam pomoći da osnujete svoju firmu u Srbiji elektronskim putem. Naš tim stručnjaka računovodstvene agencije HLB TM DOO pruža sveobuhvatnu podršku kako bi proces osnivanja firme bio uspešno sproveden.

Kontakt