Pored definisanih pravila u praksi se pokazalo da postoje i mnoge nepravilnosti koje se vrlo često dešavaju prilikom odabira naziva, bilo da je u pitanju pravno lice ili preduzetnik. Ukoliko ste početnik u poslovanju savetujemo da poštujete ova zakonska pravila koja se tiču odabira poslovnog imena i naziva, koja su za sve obavezna. To su:
Primera radi, kada je u pitanju otvaranje firme u Srbiji često se u praksi dešava sledeća situacija da budući osnivač sam napiše registracionu prijavu za osnivanje pravnog lica, bez konsultacije sa stručnim licem oko popunjavanja prijave i odabira poslovnog imena i naziva, kako bi smanjio svoje početne troškove.
Pored imena i naziva za koji se odluči doda i “Srbija”. Međutim, poslovno ime i naziv ne može sadržati reč “Srbija” pa takva prijava biva odbačena. Ova greška se dešava jer se prethodno ne konsultuju sa stručnim licima ili nisu detaljno proverili šta je dozvoljeno da stoji u nazivu, a šta nije.
Nakon nekoliko dana od Agencije za privredne registre se dobija obaveštenje o odbačaju prijave za osnivanje firme. A kako bi se firma registrovala, trošak za osnivanje pravnog lica mora ponovo da se plati.
U Agenciji za privredne registre postoje jasna uputstva kojih se mora pridržavati, kako bi registraciona prijava bila regularna i odobrena. To su:
Pre nego što se registruje naziv firme i krene sa obavljanjem delatnosti, postoji mogućnost da se proveri da li je naziv slobodan. Provera slobodnog naziva firme je obavlja se na sajtu Agencije za privredne registre i to uvidom u bazu jedinstvenog centralnog registra.
Takođe na sajtu Agencije je moguće izvršiti i rezervaciju naziva. Rezervacija se vrši slanjem prijave zajedno sa dokazom o uplati takse u iznosu od 1.000 dinara. U roku od 5 dana APR izdaje potvrdu o rezervaciji naziva, a ukoliko su svi kriterijumi ispunjeni podnosiocu prijave garantuje se čuvanje rezervisanog naziva narednih 60 dana.
Rezervacija naziva je praktično rešenje iz više razloga:
Svako pravno lice na osnovu Zakona o privrednim društvima ima pravo na zaštitu svog naziva. Poslovno ime je simbol firme, stoga pravno lice ima pravo da se razlikuje od konkurencije i da se zaštiti. Poslovno ime i naziv se mogu zaštititi na sledeće načine:
Registracija žiga ostvaruje se prijavom u Zavodu za intelektualnu svojinu i predstavlja najbolji i najsigurniji način da se naziv zaštiti. U tom slučaju on predstavlja intelektualnu svojinu firme.
Tužba može biti alternativno rešenje u pojedinim situacijama. Ukoliko se desi da se pogrešno proceni i odobri registracija firme sa istim ili sličnim nazivom (kao što je ime drugog pravnog lica koje je već registrovano i obavlja delatnost) stvara se zabluda da se radi o istom preduzeću. Oštećena firma u ovom slučaju može tražiti da se promeni naziv druge firme ili može zahtevati naknadu nastale štete.
Pre nego što registujete svoji firmu ovabezno još jednom prođite sve navedene korake, kako biste izbegli eventualne greške ili moguće duple troškove. Savetujemo da na vreme pronađete pouzdanu knjigovodstvenu agenciju koja će voditi knjige za vašu buduću firmu, a zatim se konsultujte sa iskusnim knjigovođom oko svih pitanja na koja su vam potrebni stručni i jasni odgovori.
Jako je bitno da pre nego što otvorite firmu pronađete agenciju za knjigovodstvene usluge koja će brinuti o vašem pravnom licu. Knjigovođa će u svakom trenutku moći da vas konsultuje i posavetuje oko svih pitanja i nedoumica u vezi sa osnivanjem firme, odabirom naziva i poslovnog imena.
Stručna i pouzdana knjigovodstvena agencija vam u svakom trenutku može ponuditi širok spektar pravnih usluga neophodnih za poslovanje vašeg firme, odnosno privrednog društva.