Kako koristiti elektronski potpis – čemu služi i kako se može nabaviti?
07.03.2018
07.03.2018
Uvođenjem elektronskog potpisivanja u oblast elektronskog poslovanja ostvaren je značajan napredak u oblasti elektronskog poslovanja u Srbiji. Elektronsko poslovanje je uvedeno kako bi se olakšala komunikacija i poslovanje sa državnom upravom, bankama, institucijama i poslovnim partnerima, sa ciljem da se ostvare uštede u vremenu i troškovima.
Kvalifikovan elektronski potpis u Republici Srbiji uređen je i definisan Zakonom o elektronskom potpisu. On čini skup podataka u elektronskom obliku, koji su pridruženi i logički povezani sa drugim digitalnim podacima sa ciljem da:
Prostije rečeno, elektronski potpis je digitalna zamena za ručni potpis. Elektronskim potpisom moguće je potpisati dokumenat online ili direktno na računaru, gde je u izvornoj verziji i nastao. Tako potpisan dokument (elektronska faktura, ugovor, poreska prijava, elektronsko osnivanje firme…) je validan i ima isto pravno dejstvo kao da je potpisan i pečatiran ručno na papiru.
Elektronski potpis jeste zamena za svojeručni potpis koji se oduvek koristio u poslovanju, ali treba obavezno napomenuti šta nije e-potpis:
Da bi elektronski potpis mogao da se koristi neophodan je elektronski sertifikat, koji mora biti kvalifikovan. Elektronski sertifikat je dokument kojim se potvrđuje veza između podataka koji proveravaju elektonski potpis i identiteta lica koje je potpisnik.
Postoji razlika između kvalifikovanog elektronskog potpisa i elektronskog potpisa koji nije kvalifikovan:
Kvalifikovan elektronski serifikat i kvalifikovan e-potpis mogu koristiti:
Kvalifikovan elektronski potpis je punovažan i primenljiv u pravnim, upravnim, sudskim i drugim poslovima i postupcima. U potpunosti može da zameni ručno overen i potpisan dokument (potpisom i pečatom). Elektronski potpis se najčešće primenjuje u sledećim oblastima:
E-potpisom mogu se potpisati fakture, poreske prijave, podnositi godišnji i periodični izveštaji, izvući poreske kartice, može se pristupiti portalu eUprava za korišćenje usluga državne uprave i još mnogo toga. Mnoge firme, da bi olakšale sebi poslovanje, ovlašćuju svog knjigovođu da u njihovo ime potpisuju i podnose izveštaje ili poreske prijave. Bitna napomena – završni račun obavezno mora biti potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Kvalifikovan elektronski potpis se može nabaviti isključivo kod jednog od zvaničnih sertifikacionih tela. To je pravno lice koje svim ovlašćenim ili fizičkim licima izdaje elektronski potpis, u skladu sa zakonom. U Srbiji postoje pet registrovana sertifikaciona tela za izdavanje kvalifikovanih e-potpisa:
Ukoliko se zahtev podnosi kod MUP-a, izdavanje je besplatno. Kod ostalih sertifikacionih tela izdavanje se naplaćuje. Kvalifikovani elektronski potpis se može nalaziti na čipovanoj ličnoj karti, izdatoj od strane MUP-a Srbije, a može se nalaziti i na drugoj čipovanoj kartici, USB memoriji, disku.