Skrolujte za još

Otvaranje Bolovanja elektronski – Detaljno pojašnjenje

31.01.2025 (Tekst ažuriran: 12.09.2025)

Otvaranje Bolovanja elektronski – Detaljno pojašnjenje
HLB > Vesti > Članak > Otvaranje Bolovanja elektronski – Detaljno pojašnjenje

Od marta 2025. uvodi se novi sistem e-bolovanja. Biće omogućeno otvaranje bolovanja elektronski, a zaposleni više neće morati da donose poslodavcima doznake.

U planu je da građani koji zbog bolesti moraju da otvore bolovanje od marta 2025. godine ne moraju više imati obavezu da poslodavcu dostavljaju doznake. Potvrde o privremenoj sprečenosti za rad će se ubuduće dostavljati elektronskim putem, od strane lekara i zdravstvene ustanove.

Na isti način će biti omogućeno praćenje, odnosno provere bolovanja zaposlenih, kao i zaključivanje bolovanja.

U nastavku sledi detaljno objašnjenje na temu otvaranje bolovanja elektronskim putem.

 

Otvaranje bolovanja elektronski značaj i primena

 

Glavni problem prilikom otvaranja i zatvaranja bolovanja za radnike bila je obimna papirologija i otežana administracija. Stoga, novi sistem e-bolovanja ima daje rešenje za ovaj višedecenijski problem. Najznačajnije što rasterećuje zdravstveni sistem i olakša dalje funkcionisanje, prvenstveno zaposlenima, odnosno pacijentima, a zatim i poslodavcima i lekarima.

U prvoj fazi implementacije ovog inovativnog digitalnog rešenja, planirano je testiranje u 4 doma zdravlja u Beogradu, kako bio se proverilo stvarno funskcionisanje i otvaranje e-bolovanja u praksi. Nakon prve faze i validacije ovog pilot projekta, može se slobodno tako reći.

Princip obrade podataka će biti sledeći – nakon otvaranja bolovanja sistem automatski ažurira podatke u realnom vremenu, a zatim sam prosleđuje poslodavcu i Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje.

Nakon opština gde se vrši testiranje, očejuju se pozitivni ishodi kako bi se prošiirilo i postepeno uveo sistem eBolovanja u beogradskim domovima zdravlja, a zatim i u drugim delovima Srbije.

 

Fleksibilnost sistema elektronskog bolovanja

 

E-bolovanje olakšava i ubrzava razmenu informacija između lekara, poslodavaca i RFZO, bez potrebe da pacijent, odnosno bez potrebe da zaposleni fizički nosi dokumentaciju poslodavcu na uvid.

Sistem elektronskog bolovanja, kao nova inovacija u lokalnom sistemi i kao elektronska usluga u procesu digitalizacije značajno može da olakša proces otvaranja postupka privremene sprečenosti za rad zaposlenih. Olakšava takođe i praćenje bolovanja, kao i zaključivanje.

Otvaranje i zatvaranje bolovanja elektronskim putem će biti značajno kako za građane, odnosno za zaposlene u firmama, tako i za sve zdravstvene i medicinske institucije. Najvažniji benefit je što će se vršiti povezivanje svih zdravstvenih institucija koje su važne pacijentima sa poslodavcima, različitim zdravstvenim ustanovama, lekarima i sa Republičkim fondom  za zdravstveno osiguranje.

Cilj je da se celokupni postupak privremene sprečenosti za rad zaposlenih olakša, kako građani više ne bi morali da donose doznake poslodavcima, jer će ih firma elektronski direktno primati od strane zdravstvene ustanove, samim tim i imati uvid u te informacije.

Zatim, privatnost i zdravstvena istorija pacijenta su zagarantovani.

Poslodavci u ovom registru svim zdravstvenim informacijama neće moći da pristupe. To će biti centralna evidencija za medicinske i zdravstvene ustanove, te je privatnost zaposlenog osigurana. Poslodavcima će biti dostupne samo informacije koje se tiču privremene sprečenosti za rad, odnosno otvorenog bolovanja elektronskim putem, koje izabrani lekar unosi u sistem.

 

Način otvaranja elektronskog bolovanja

 

Ceo postupak za otvaranje bolovanja elektronski se radi digitalno.

Kada izabrani lekar zaključi da je potrebno otvaranje bolovanje on to elektronski unosi u sistem. Informacija o tome će biti prosleđena direktno poslodavcu, odmah. Praktično, neće biti potrebe više da pacijenti, odnosno zaposleni dodatno obaveštavaju ili izveštavaju poslodavca kada otvaraju bolovanje, niti da lično donose doznake za bolovanje u firmu, bilo da ih imaju u papirnom ili nekom drugom obliku.

Informacija će poslodavcu biti prosleđena odmah.

Lekari u svom e sistemu pri otvaranju bolovanja moraju da navedu i predviđeno trajanje bolovanja, a o tome će poslodavci takođe primiti informaciju.

Ukoliko postoji potreba za dodatnim pregledom zaposlenog izabrani lekar će uneti i te podatke u centralnu evidenciju. Jedino će u tom slučaju zaposleni imati obavezu da uradi kontrolni pregled radi dobijanja ocene zdravstvenog stanja i donošenja odluke da li je bolovanje potrebno produžiti ili zaključiti.

Sa druge strane, ako nije potrebno da se dodatno unose podaci o kontrolnom pregledu, sistem automatski obrađuje dokumentaciju i šalje je poslodavcu. To praktično znači da zaposleni ne mora dodatno da dolazi kod izabranog lekara radi zaključenja bolovanja.

Firma gde zaposleni radi neće imati uvid u kompletnu medicinsku dokumentaciju svog zaposlenog. Imaće pristup samo informacijama koje su vezane za privremenu sprečenost za rad – o tome kada je bolovanje otvoreno i potencijalnoj dužini trajanja sprečenosti za rad.

 

Digitalizacija putem elektronskog otvaranja bolovanja – prednosti

 

Otvaranje bolovanja elektronski i digitalizacija sistema e-bolovanja imaju višestruke prednosti, kako za zaposlene i firme, tako i za zdravstvene institucije.

Prednosti za zaposlene:

  1. kada je zaposlenom otvoreno bolovanje elektronski, ne dolazi po doznake u zdravstvenu instituciju kako bi ih prosledio u firmu;
  2. zaposleni ne moraju brinuti oko doznaka da li će ih dostaviti na vreme, niti da bolesni dolaze na posao u roku od 3 dana kako bi ih predali što je zakonska obaveza zaposlenog u radnom odnosu(kašnjenje dostavljanja doznaka je osnov za otkaz zaposlenog);
  3. članovi uže porodice zaposlenog koji žive u porodičnom domaćinstvu, kada je u pitanju teža bolest, nemaju više obavezu da umesto zaposlenog dostavljaju potvrdu o bolovanju poslodavcu;
  4. ne moraju se doznake poslodavcima dostavljati lično;
  5. zaposleni ne mora da ide u zdravstvenu ustanovu da zaključi bolovanje, sem u slučaju kada je potrebna dodatna kontrola;
  6. zaposleni koji su na bolovanju zbog bolesti dece ne moraju više razmišljati kako da dostave doznake nakon što završe otvaranje bolovanja elektronski, kao ni da zakazuju ili čekaju red za zaključenje bolovanja;
  7. olakšan je postupak i oko porodiljskog bolovanja;
  8. ukoliko je potrebno, sva prateća zdravstvena dokumentacija zaposlenog se može lekarskoj komisiji poslati digitalnim putem.

Prednosti za poslodavce:

  1. otvaranje bolovanja elektronski daje bolji uvid u bolovanje zaposlenog, kao i kontrolu;
  2. poslodavac odmah i automatski dobija potvrdu o privremenoj sprečenosti za rad zaposlenog, zdravstvenu dokumentaciju, kao i podatak o trajanju bolovanja;
  3. firma će imati uvid u potrebne zdravstvene informacije oko bolovanja, ali bez uvida u zdravstvenu istoriju, medicinsku dokumentaciju i ostale detalje vezane za zdravstvenu zaštitu zaposlenog;
  4. sprečiće se nezakonitosti vezane za ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme privremene sprečenosti za rad, kao i zloupotrebe oko bolovanja.

 

Prednosti za zdravstveni sistem

 

  1. sprečiće se zloupotrebe sa bolovanjem, kao i nenamerno kršenje pravila bolovanja od strane lekara zbog neraspolaganja informacijama o prethodnim bolovanjima zaposlenog;
  2. otvaranje bolovanja elektronski daje lekarima mogućnost da preko svog informacionog sistema imaju dostupne sve opcije za vođenje bolovanja, kao privremene sprečenosti za rad zaposlenog – otvaranje, izmenu bolovanja, produženje, zaključenje, otkazivanje bolovanja, slanje na lekarsku komisiju, automatizovane preporuke lekarima o određivanju dužine trajanja bolovanja na osnovu dijagnoze;
  3. ako se bolovanje otvara na duže, dokumentacija može biti poslana elektronski na komisiju RFZO‑a, bez obaveze da zaposleni prisustvuje
  4. efikasnost i uštede – štedi se vreme, papir i administrativni troškovi.

Sistem elektronskog bolovanja podrazumeva i formiranje jedinstvene centralne evidencije privremene sprečenosti za rad. Drugim rečima, odnosi se na formiranje jedinstvenog registra svih bolovanja za pacijente sa uvidom u istorijat bolesti za pacijenta, sva bolovanja, kao i sve detalje koji se tiču zdravstvene zaštite.

Pored sistema e-bolovanja koji će se konstantno unapređivati radi se i na idejama da se elektronski kartoni umreže, kako bi lekari koji su zaposleni u jednoj zdravstvenoj ustanovi mogli da vide karton pacijenta koji se leči u nekoj drugoj. Na ovaj način biće obezbeđen brži pristup medicinskim podacima za pacijente, a najvažnije je svakako što će rad lekara biti ubrzan, poboljšan, efikasan i olakšan.

Pored navedenog, radi se i na kontinuiranom unapređenju elektronskih recepata kako bi se i lekarima specijalistima omogućilo propisivanje terapije elektronski. To će ujedno olakšati ceo proces i građanima i lekarima specijalistima. Takođe, sistem elektronskih recepata unapređuje se i u pravcu uvođenja mogućnosti da se lekarima pruže informacije o interakcijama leka, što je ključno za bezbedno lečenje samog pacijenta.

 

Računovodstvena agencija HLB TM DOO iz Beograda pruža uslugu obračun zarada, što se odnosi i na tačan i pravovremen obračun naknada privremene sprečenosti za rad. Za sve dodatne informacije na raspolaganju smo. Kontaktirajte nas.

Kontakt