
Osnivanje preduzetnika u Srbiji za 2025 godinu je izuzetno jednostavan i brz postupak. Prilikom donošenja odluke o pokretanju biznisa, registracija preduzetnika je nekada početna opcija budućih privrednika. Više je razloga za to, a o njima ćemo detaljno govoriti u ovom vodiču.
U nastavku ćemo prikazati celokupan proces otvaranja firme u formi preduzetnika. Na ovaj način, budućim preduzetnicima biće značajno olakšano poslovanje, počevši od prvog koraka, a to je podnošenje registracione prijave za osnivanje preduzetnika.
Prema definiciji, preduzetnik je fizičko lice registrovano da obavlja poslovnu delatnost. To znači da je preduzetnik imenom i prezimenom, odnosno svojim ličnim podacima, registrovan u privrednom registru za obavljanje privredne delatnosti, samim tim i za sticanje dobiti, kao poslovni entitet. Na taj način preduzetnik (kao agencija, kao radnja, kao trgovina, kao radionica…) nesmetano može da radi, da obavlja različite poslove sa pravnim licima, da izdaje fakture kao firma i na isti način potpuno legalno prima uplate od strane drugih firmi, bilo da su u pitanju drugi preduzetnici ili druga pravna lica.
Dakle, preduzetnik kao osoba (fizičko lice) i preduzetnik kao privredni entitet su jedno. Nema pravnu formu, jer je registrovan kao fizičko lice da obavlja delatnost. Zato, kada se sagledaju obaveze, preduzetnik za sve obaveze odgovara lično, a u slučaju prinudne naplate – svojom ličnom imovinom.
Pravna forma se vezuje za privredna društva i o svim pravnim formama pravnih lica u Republici Srbiji smo detaljno pisali.
Budući privrednici se na početku svog poslovanja često opredeljuju da osnuju firmu kao preduzetnici, umesto da osnuju društvo sa ograničenom odgovornošću. Detaljno smo pisali o osnivanju DOO u Srbiji kao najčešće pravne forme poslovanja kompanija u našoj zemlji.
U nastavku smo izdvojili više ključnih razloga zašto se prilikom pokretanja biznisa lica opredeljuju za registraciju preduzetnika umesto DOO:
Registracija preduzetnika u privrednom registru se brzo završava. Pre svega, uslov je da dokumentacija bude ispravno popunjena, kako registraciona prijava ne bi bila odbačena. Kada je sve ispravno predato preduzetnik će u APR-u biti upisan za 3 do 5 dana, od datuma pristizanja dokumentacije u privredni registar.
Iako postupak registracije preduzetnika na prvi pogled može delovati komplikovano, u suštini je dosta jednostavan. U narednim redovima objašnjeni su svi ključni koraci i faze u procesu osnivanja preduzetnika koje je važno ispoštovati, kako bi registracija bila ispravna, a sve prateće procedure brzo i uspešno završene.
Poslovno ime je pun naziv jednog pravnog lica, pa i preduzetnika. To je kao identifikacija firme. Poslovno ime je obavezno i ono mora da sadrži sve osnovne elemente u skladu sa Zakonom. Kada je u pitanju preduzetnik, poslovno ime preduzetnika obavezno mora sadržati:
Naziv je konkretno ime firme koje ona koristi. Naziv se određuje kako bi se napravila razlika između dva pravna lica, odnosno dve firme koje se bave sličnim poslovima (obavljaju istu ili sličnu delatnost) ili imaju slične nazive.
Naziv firme nije obavezan element u poslovnom imenu, međutim poželjno je odabrati i naziv. Pre odabira konkretnog naziva preduzetnika, na APR-u postoji mogućnost da se izvrši provera dostupnosti naziva i da se izvrši rezervacija. U tom slučaju, poželjno je proveriti i da li je naziv zaštićen žigom, da li već postoji, kao i da li je rezervisan. Rezervacija naziva vrši se uplatom određenog iznosa takse privrednom registru, a sam naziv ostaje rezervisan narednih 60 dana.
Sva pravna lica su u obavezi da imaju šifru delatnosti, što se odnosi i na preduzetnike kao poslovne entitete.
Šifra delatnosti predstavlja osnovnu poslovnu aktivnost kojom će se neka firma baviti i ona mora predstavljati njenu pretežnu privrednu delatnost. Određuje se prilikom podnošenja registracione prijave osnivanja preduzetnika u Srbiji.
Kada kažemo pretežna podrazumeva se da je ta šifra vodeća ili dominanta u poslovima kojima će se preduzetnik baviti. Pretežna šifra privredne delatnosti određuje se prema klasifikaciji delatnosti sa nazivima, šiframa i opisima delatnosti. Drugim rečima, klasifikacijom delatnosti se određuje sektor delatnosti poslovanja.
Osnivanje preduzetnika vrši se podnošenjem propisane dokumentacije. Registraciona prijava preduzetnika zajedno sa ostalim dokumentima se može podneti na dva načina:
Kada se podnošenje dokumentacije za osnivanje preduzetnika vrši jednošalterskim putem (lično) dokumentacija se podnosi lično u APR-u ili šalje poštom.
Elektronska registracija preduzetnika radi se preko interneta, onlajn. eRegistracija osnivanja preduzetnika se vrši u aplikaciji na sajtu Agencije za privredne registre. Da bi aplikacija mogla da se koristi i da se pristupi kompletnom sistemu, potrebno je da se prethodno kreira nalog na Portalu eID.gov.rs.
Za eRegistraciju preduzetnika potrebno je imati:
Sva dokumentacija koja se prilaže elektronskim putem mora biti u elektronskoj formi, sem ličnih identifikacionih dokumenata (kopija lične karte, kopija pasoša). Više o ovoj temi smo pisali u tekstu elektronsko osnivanje firme u Srbiji.
Za registraciju osnivanja preduzetnika prilaže se sledeća dokumentacija (kada se podnosi jednošalterskim putem):
Odlukom o osnivanju, odnosno kada je preduzetnik registrovan, dobija se sledeće:
APR odlučuje o ispravnosti prijave osnivanja preduzetnika i donosi Rešenje kojim se prijava usvaja. Kada je dokumentacija osnivanja ispravna, na adresu koja je navedena kao validna adresa sa pristizanje pošte stiže Rešenje da je registracija osnivanja preduzetnika uspešno završena. Način dostavljanja pošte se navodi u Registracionoj prijavi osnivanja.
Rešenje se izrađuje u proseku za tri do pet dana. Od datuma usvajanja Rešenja preduzetnik je registrovan i to znači da od tog datuma počinju da teku prava i obaveze, što se prvenstveno odnosi na podnošenje poreske prijave, kao i na plaćanje poreza i pratećih socijalnih doprinosa.
Nakon što preduzetnik dobije potvrdu iz privrednog registra da je firma uspešno registrovana, a to je Rešenje, ima opciju da izradi pečat. Kada kažemo „ima opciju“ znači da može i ne mora da izradi pečat. Ukoliko izradi, može i ne mora da ga koristi u svom poslovanju.
Prema Zakonu o privrednim društvima, ukinuta je obaveza korišćenja pečata za privredne subjekte od 01.10.2017. godine, što se odnosi i na preduzetnike. To znači da ne postoji više obaveza da se poslovna dokumentacija overava pečatom firme, iako to mnoge institucije prilikom potpisivanja ugovora ili podnošenja zahteva očekuju ili zahtevaju. Sa druge strane, u banci kada se transakcije obavljaju šalterski upotreba pečata jeste potrebna, sem u slučaju kada se preduzetnik prethodno izjasni da neće koristiti pečat.
Račun u banci takođe se otvara nakon što se dobije Rešenje da je preduzetnik registrovan. Sa izabranom bankom se potpisuje Ugovor o vođenju poslovnog računa.
Za otvaranje poslovnog računa preduzetnika potrebno je:
U nastavku smo pobrojali sve potencijalne troškove koji mogu nastati prilikom osnivanja preduzetnika. Ali, treba napomenuti da nisu svi troškovi obavezni. Neki od njih zavise od načina registracije (npr. za elektronsko osnivanje preduzetnika ne važe sve stavke). Takođe, određeni troškovi su opcioni.
Dakle, ukupni troškovi za osnivanje preduzetnika će zavisiti od konkretnih potreba:
Nakon dobijanja rešenja iz APR-a da je preduzetnik upisan u privredni registar, podnosi se poreska prijava Poreskoj upravi. Na ovaj način izvršiće se registracija novog poreskog obveznika. Pored toga, vrši se i prijava poreza na dobit, radi utvrđivanja akontacionog poreza.
Poreska prijava se podnosi elektronskim putem, preko portala ePorezi. Rok za podnošenje prijave je 15 dana od datuma registracije preduzetnika.
Da bi poreska prijava bila podneta potrebno je da preduzetnik ima kvalifikovan elektronski sertifikat ili elektronski potpis, zatim da zna kako se pristupa portalu ePorezi i kako se ispravno podnosi poreska prijava. Najbezbedniji način da ne dođe do grešaka ili kašnjenja je da se angažuje stručno lice, odnosno knjigovođa kome se dodeljuje ovlašćenje za upotrebu elektronskih servisa (obrazac PEP).
Možete nas kontaktirati za pomoć oko registracije preduzetničke firme, popunjavanja registracione prijave osnivanja i pripreme dokumentacije, kao i oko izbora odgovarajuće šifre delatnosti. Računovodstvena agencija HLB TM DOO iz Beograda pruža usluge osnivanja preduzeća i može pomoći u kompletnom postupku oko otvaranja firme, vođenja poslovnih knjiga i poštovanja svih zakonskih obaveza u toku poslovanja. Pošaljite upit.