Opšta pravna akta koja su potrebna nakon osnivanja firme
сеп 25, 2018
сеп 25, 2018
Opšti pravni akti preduzeća su dokumenta koja uređuju i definišu oblast poslovanja te firme. Njima se definišu pravila ponašanja, prava i obaveze zaposlenih, način funkcionisanja organizacije, opis i sistematizacija radnih mesta, hijerarhija i ostalo.
Koja će opšta akta biti definisana zavisi od veličine pravnog lica i delatnosti, odnosno koji opšti akti će biti izrađeni zavisi od same delatnosti firme kojom se bavi. Donose se nakon osnivanja i registrovanja firme u APR-u.
Postoje pravilnici koji su obavezni za sve firme, ali isto tako postoje i drugi za koje pravna lica nemaju obavezu da izrade. Preporuka je da imaju i te ostale, kako bi što bolje i u svim segmentima unutar preduzeća utvrdili precizno funkcionisanje poslovanja.
Obvezni su:
Prava, obaveze i odgovornosti u oblasti radnih odnosa određuju se:
Kolektivni ugovor i Pravilnik o radu su opšti pravni akti firme i deo Zakona o radu, kojima se poslodavac obavezuje na određene radne uslove.
Po pravilu sva prava, obaveze i odgovornosti definišu se kolektivnim ugovorom kada se ispune uslovi, a on može biti opšti, posebni i pojedinačni. Ako nisu ispunjen uslovi, zaključuje se pravilnik o radu.
Pravilnik o radu takođe uređuje prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, a donosi ga nadležni organ firme ili ovlašćeno lice. Sadrži prava i uslove rada u zavisosti od potreba poslodavca, ali se njim ne smeju smanjiti prava radnika, stvoriti nepovoljni uslovi rada i ostalo što Zakonom o radu nije dozvoljeno.
Pravilnik o radu sadrži sledeće odredbe:
Ugovor o radu je pojedinačni dokument koji se potpisuje prilikom zasnivanja radnog odnosa kod poslodavca, a potpisuju ga zaposleni i pravno lice (direktor, ovlašćeno lice).
Ovim pravilnikom utvrđuju se:
Preduzeće je u zakonskoj obavezi da donese ovaj pravilnik kada ima najmanje 10 zaposlenih. Može ga definisati i ako ima manje radnika, ali nije obavezno. Pravilnik donosi direktor, preduzetnik, nadležni organ ili ovlaščeno lice.
Ovaj Pravilnik odnosi se na određena pravila ponašanja poslodavaca i zaposlenih u vezi prevencije i zaštite od zlostavljanja na poslu, kao i od seksualnog uznemiravanja. Pravila ponašanja odnose se na lica i u muškom i u ženskom rodu.
Poslodavac ima obavezu da stvori uslove za nesmetan i normalan rad, da organizuje rad i uslove gde neće biti zlostavljanja zaposlenih radnika.
Firma mora da obezbedi radnu okolinu i prijatnu atmosferu, gde će se svi međusobno poštovati i sarađivati. Mora da razvija svest kod svojih zaposlenih o uzajamnom poštovanju, saradnji i timskom radu.
Svojim ponašanjem treba da pruži dobar primer i da omogući radnicima da javno iznesu svoje mišljenje, predloge i slično.
Radnici moraju da se informišu, obaveštavaju i osposobljavaju kako bi prepoznali, prijavili i sprečili zlostavljanje. Moraju i da se suzdrže od ponašanja za koje se smatra da je zlostavljanje. Takođe, u obavezi su da se ponašaju pristojno i da doprinesu otkrivanju i sprečavanju zlostavljanja.
Akt o proceni rizika je osnovni akt iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu. On sadrži:
Procena rizika je evidentiranje i procenjivanje svih faktora koji mogu dovesti do opasnosti na radnom mestu, u radnoj okolini ili mogu izazvati povredu, oboljenje ili oštećenje zdravlja zaposlenog. Na osnovu procene rizika se utvrđuju stvarni uzroci nastanka povrede, mogu se ukloniti postojeći uzroci i može se smanjiti rizik od pojave novih.
Akt o proceni rizika je specifičan dokument i mora biti drugačiji za svaku firmu, kao i za svako radno mesto. Obavezan je bez obzira na delatnost, broj radnih mesta i broj zaposlenih.
Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu je dokument gde poslodavac utvrđuje prava, obaveze i odgovornosti vezane za bezbednost i zdravlje na radu. Najčešće se defiiše kolektivnim ugovorom, posebnim opštim aktom ili ugovorom o radu.
Ako poslodavac ima do 10 zaposlenih, onda prava, obaveze i odgovornoosti uređuje ugovorom o radu. Ako ima više od 10 radnika, mora da ima Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu.
Sve firme imaju zakonsku obavezu da u aktu imenuju lice zaduženo za bezbednost i zaštitu na radu, koje će obavljati poslove iz ove oblasti.
Program osposobljavanja zaposlenih iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu je dokument i opšti akt koji poslodavac mora da sprovede. Firma je obavezna da sprovede ovaj program, kako bi teorijski i praktično osposobila i obučila zaposlene na bezbedan i zdrav rad.
Može da se organizuje osposobljavanje zaposlenih preko svog lica za bezbednost, a može se angažovati licencirana agencija koja se bavi ovim poslovima.
Osposobljavanje se obavlja prilikom:
Pravilnik iz oblasti zaštite od požara je opšti akt preduzeća koji propisuje obavezne mere i poslove u vezi sa zaštitom od pojave požara ili eksplozije.
Pravilnik sadrži mere i planove zaštite od požara; organizaciju, planiranje i njihovo sprovođenje; prava i obaveze odgovornih u preduzeću i svih zaposlenih; obuke u vezi propisa i ponašanja u sluaju požara; vatrogasne jedinice; tehničku opremu; nadzor u slučaju nezgode; preventivne mere; odgovornosti; kaznene odredbe i druga pitanja.
Sva pravna lica imaju obavezu da:
Firme imaju obavezu da imenuju stručno osposobljeno lice koje je zaduženo za sprovođenje adekvatne zaštite od požara. Zaposleni moraju biti upoznati sa svim opasnostima, sa načinom ponašanja i sa merama zaštite, a u slučaju pojave moraju učesvovati u gašenju požara.
Dobar plan zaštite od požara izrađuju stručna lica i konsultanti specijalizovani za poslove zaštite od požara i izradu Pravilnika.
Pravilnik o unutrašnjem uzbunjivanju je dokument kojim se definišu pravila ponašanja:
Poslodavac koji ima više od 10 zaposlenih obavezan je da ima ovlašćeno lice za prijem informacija i vođenje postupka oko ovih pitanja.
Ostali akti koje je potrebno da poseduje kompanija:
Firma posebnim aktom može da utvrdi određena pravila ponašanja koja se moraju poštovati u toku rada. Ta pravila povezana su i sa ispunjivanjem svih ugovornih obaveza.
Poslodavac mora da obavesti i upozna zaposlenog sa svim pravilima pre zasnivanja radnog odnosa. Zaposleni je dužan da ih poštuje nakon potpisivanja ugovora o radu, jer u suprotnom može dobiti otkaz.
Pravilnik o računovodstvu je opšti akt koji sadrži:
Preporuka je da se konsultuje agencija za knjigovodstvene usluge oko svih pitanja u vezi sa pravilnikom.
Pravilnik o popisu imovine je dokument koji sadrži podatke o opremi, inventaru, o organizaciji i sprovođenju popisa. Ovim pravilnikom se utvrđuje period obavljanja popisa, vreme trajanja i rokovi za predaju izveštaja. Nakon popisa mora se uskladiti stvarno stanje sa knjigovodstvenim.
U planu upravljanja otpadom definiše se:
Plan otpada moraju da imaju pravna lica koja godišnje proizvode više od 100 tona bezopasnog otpada, ili firme koje bacaju više od 200 kilograma opasnog otpada.
Sve opšte akte poslodavac može samostano definisati i doneti, ali to nije uvek dobro rešenje. Pojedini akti su veoma specifični, komplesni i zahtevaju stručno pravno savetovanje. Za pojedine je neophodna dobra procena i visok nivo stručnosti iz specifičnih navedenih oblasti, pa je bolje rešenje da se angažuje stručnjak.